Monday, January 20, 2014

OZ


this is my dream place.
yang seronoknya, tahun lepas baru tahu one of kak chik punya besties belajar sana :DD kak hannah, ambil TESL kat sana under twinning program. baru malam semalam kami mula rapat, I mean sembang sakan laa. haha. sampai pukul 5.10 pagi >_<" sambil tengok cerita Ustaz Mu Tunggu Aku Datang.


#ESCAPISM
"kadang orang guna alasan sebagai escapism"
let say dia memang tak reti berkawan. tapi dia guna alasan dia tak nak baik dengan orang kalau dengan adik beradik sendiri dia tak sweet macam tu. faham tak ? dan saya faham sekarang 'trend' buat-dia-marah-nak-test-kesabaran-dia-baru-kawan for me is ok but when only it's done the right way. saya baru tahu itu rupanya nasihat Luqmanul Haqeem kepada anaknya :) tapi jangan lupa hadis riwayat Bukhari dan Muslim yang mengatakan tidak beriman (sempurna) seseorang itu sehingga mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri. when you look back, have you ever heard of Rasulullah saw did that to the sahabah ? I didn't know. I don't say the Prophet (peace be upon him) have never done that, but I didn't know. for what I know is Rasulullah saw treat the sahabah very kindly. lagipun, baik ke seseorang itu andai melukakan hati orang lain ? a person gets mad when he/she is hurt, are you aware of that ?

according to my understanding,
its not that you have to make him/her mad. its just that you have to observe how your friend react when he/she is in state of anger. do kindly correct me if I'm wrong.


#MINGLE
kak hannah cerita pasal roommate dan society dan banyak lagi. bila jauh dari rumah, dari keluarga yang sentiasa buat kita rasa secure, kita kena pandai-2 hidup. lagi dahsyat bila gaduh dengan housemate. merekalah satu-satunya yang kita ada. sakit pening, masak, moral support mostly dari mereka yang dekat-housemate. lagipun di tempat orang tak semua suka kita; muslims. ada yang kena baling telur for wearing hijab. saya ingat ni cerita zaman makcik-2 belajar oversea, tapi sampai hari ini pun masih ada lagi. apatah lagi rural area macam New Castle. masjid pun nun jauh disana. 20kilo drive. saya tanya juga kalau boys solat jumaat macam mana. mereka solat satu rumah- cukup syarat lah. student arab bagi khutbah apa semua. and kak hannah suka sebab khutbah in english. tak biasa kan kat mesia khutbah english... indonesians ramai kat sana katanya. oh ya ! solat pun tempat tersorok tepi tangga kolej ke apa. biasa dengar dah kan. tapi teringin sangat nak rasa macam mana. menegakkan syariat dalam diri kat tempat orang. sebab saya nak tahu sendiri apa rintangan sahabat saya kat oversea sampai berubah 360' upside down. saya tak nak melatah menyalahkan dia semata. sebab sekarang baru a glimpse saya nampak macam mana they're being treated. unwelcomed just for covering your hair, changing yourself just to fit in. Allah jagakan kamu.


#LEFT-OUT
"bila bersahabat ramai-2, tak rasa terpinggir ke ?"
tapi dalam bersahabat takkan nak yang manis saja. yang pahit dan kelat harus juga dirasa, baru tahu menghargai erti kemanisan bila hadir. takkan juga mahu mengalah hanya kerana masalah yang dibesarkan. kalau terasa ditinggalkan, lari dan kejar semula ! make things as how you want it to be (; this is one special-sweet quote saya baru tahu.

"sahabat yang saling memimpin sehingga ke pintu syurga"

baru first time saya dengar ! Allahu Allah, hadiahkan kami dan dampingkan kami dengan sahabat solehah ya Allah. saat pertama menerima teguran, pasti hati kecil terasa. mengasingkan diri. tapi jangan kosong saja, islah nafs dan cuba ubah dalam masa bersendirian itu. teguran bilhikmah itu opkos ;]



PS: I apologize for any offensive words here. buruknya dari Allah melalui kelemahan diri saya sendiri. *ewah dah macam tazkirah kat surau.. haha