Thursday, March 6, 2014

malam peduli ummah


in the name of Allah,
*this photo was taken by abang barak masa kat kampung, thailand few years back :> waktu ni beli ketam.

well all the photos of Malam Peduli Ummah (MPU) are at my facebook account. masih belum rajin nak hapdet disini :] turut hadir Sham Kamikaze, kumpulan nasyid FarEast dan Hijjaz, orang kuat MAPIM, SALIMAH, dan banyak lagi NGO yang menyumbang untuk Gaza, Syria, dan muslim lain yang berada dalam kesusahan. moga Allah memberkati dan memudahkan segala misi bantuan kemanusiaan yang dijalankan :') at first pelik juga kenapa saudara Sham Kamikaze, rupanya beliau berjaya mengutip berjuta dana melalui kempen yang disebarkannya di facebook.

*usap kepala, jasa aku apa ?

bits of what I get from there (MPU) lah kan. first sekali terasa berdosa gila sebab bought a new pair of shoes semalam padahal kasut yang sedia ada boleh pakai lagi. nak kata nazak tu taklah, cuma boleh admitted ward I guess ? hmm..

lepastu krisis air di keyelle these days. jujur saya kata, sesak jugaklah di dada ini terasa. tapi ni baru dua hari, beb ? takungan air dalam rumah pun ada lagi, bukan kontang takde apa. air minum semua alhamdulillah berehh semua. saudara kat Somalia takde apa, minum air najis haiwan lagi. sungguh tak terasa apa. hina saya, hina !

one of them yang ke syria baru-baru ni cakap, ada seorang jutawan yang bagi 2juta pada rejim Basyaar Al-Assad laknatullah kini terpaksa mengemis untuk segenggam beras daripada mereka waktu disana dulu. apa yang kita ada yang akan kekal ? dia jutawan kot, jutawan. kalau dimata saya, well that's quite impossible untuk suddenly own nothing at all tapi hakikatnya... semua Dia punya.

mereka yang pergi untuk misi kemanusiaan hampir mati, siap sedia untuk ditembak dan disembelih beribu askar yang mengepung. tidur di hospital yang berlantaikan darah. at first I was like "maldu andwae (no way...)" tapi lepas ucapan tu dia tunjuk video keadaan hospital tu. mereka turut di-kidnap Al-Qaeda selama 5jam sebelum dilepaskan. it's seriously a life and death situation.

pupils enlarged.
breathing rate increased.
Allahu..

dalam video tu banyak doctors yang tolong insan-insan yang bermandikan darah. ngilu rasa hati. terfikir di benak sendiri, 'jadi dentist boleh contribute apa pada ummah ?' 'jadi ahli usuluddin awak nak buat apa lepastu nanti ?' macam-macam. tetiba rasa nak ambil medic pula. but then competition sekarang sengit. junior bazmi straight a's medic takdapat scholarship.

istikharah, lagi dan lagi.

ketua MAPIM yang ke syria tu businessman. wauu :]


================================================================


petang tadi di tv al-hijrah tentang al-Masih Dajjal laknatullah dimana ustaz Badlishah bagitahu pasal FIFA worldcup 2014 ni bertembung dengan bulan ramadhan. first thing that comes to mind- alhamdulillah I'm not a football freak. but what about my brothers ? my friends yang gila bola ? penuhkan kedai mamak masih ?