Saturday, February 15, 2014

zero point



Ked tendang daun-daun di jalanan, di telinga alunan bacaan surah al-kahfi oleh syeikh al-ghamidi melembutkan sedikit remuknya hati.

'dorang tak pernah tanya aku kenapa... simply means that they didn't even urge for an answer. they got their own conclusion !' tuturnya rendah, sendiri.

sambil kaki laju mengatur langkah menaiki bukit ke condominium. titik-titik peluh yang mula menuruni dahi Ked sapu dengan belakang lengan. nafasnya turun naik, lelah. Ked ada asthma. namun kaki digagahkan juga. cuma ini yang selalunya dapat melegakan amarah Ked, kekecewaannya, lelahnya pada dunia, pada sakit yang diberikannya. semacam tak bersyukur, cuma highlight all the hardship in life je.

'nikmat Tuhanmu mana lagi yang kau dustakan ?'

terngiang tazkirah di surau tempoh hari. Ked istighfar,

'Ampunkan aku tuhan..' topi adidasnya diturunkan sedikit, mengelak panah matahari yang menyilaukan pandangan. disini perlu banyak berhati-hati, tak pasal disua pisau kat perut melayang nyawa. foreigners banyak pula tu.

'Aku tak faham... kenapa hidup aku selalu back to this zero point ?
aku berusaha kot jadi a better person. tapi kenapa manusia-manusia yang sibuk jatuhkan aku tak sedar apa dorang buat ? dorang nak aku baik, aku ikut usrah, aku itu.. aku ini... tapi drop aku pahal ?'

kasut sukan Nike nya di hayun, tepat menendang biji batu sebesar genggam ke tepi jalan.
langkahnya makin laju, kali ini menuruni bukit.

Pappp !

kakinya termasuk lubang antara batu bata yang disusun di tepi jalan.

'Allah !'

darah mengalir dari buku lalinya.

'padah pakai three-quarter pulak dah harini...' keluh Ked.

perlahan kakinya cuba dikeluarkan. telefon bimbit berbunyi menandakan mesej masuk.

'Ked, aku tau kau boleh behave. uhibbuka fillah'

telefon bimbit lantas dimatikan. marah. bengang. benci. kecamuk rasanya hati.

'apa kau nak sebenarnya ? berambus ! berambus !'

dipaksa juga dirinya untuk bangun berdiri, perlahan-lahan kakinya cuba ditarik keluar.

berjaya.

'aww... nampak daging..'

Ked cuba jalan selaju mungkin balik ke rumah.

'kak, Ked jatuh. tolong treat patient akak ni jap' pinta Ked.

kakak angkat kening.

'minor je ni. akak basuh lepastu bubuh ubat. duk sini' arah kakak, cool habis bak hang.

'kak...'
'apa..? takut ke oi ?'
'taklah.. rasa nampak putih je..'
'hahaha, kau takut darah lah tu Ked !'
'serius kak ? jangan memain.. Ked nak amik medik'
'positive my dear.'

ranap. gelap. again, back to this zero point.