Wednesday, August 7, 2013

dinding keegoan


pernah sekali kami bermusuhan
aku dituduh tak pasal-pasal.
kata 'maaf' langsung tak diutarakan
amarah di hati yang aku utamakan waktu itu

berselisih di jalan, aku pusingkan pandangan
saat yang lain bertegur dan bersalaman,
aku lari dari khalayak ramai, rasa sakit membahang
itu syaitan... ataukah ego ?



... malam itu tenang,
sang bayu lembut menyapa
sampai melembuatkan dasar hati
yang keras dibenteng keegoan
yang terlalu mengikut perasaan

lalu langkah diatur menemuinya,
tangan dihulur untuk bersalaman

saat itu terasa damai yang amat di dasar hati
kata Ummi, yang memulakan perdamaian itu lebih mulia

---------------------------------------


tadi ke Masjid Wilayah menunaikan solat Terawikh terakhir :'(

abang-2 tak pulang ke rumah malam ni, sunyi pula. nak tanya log and indices, takpalah. tunggu esok... di masjid tadi di sebelah saya seorang makcik arab menghulurkan tangan untuk bersalaman usai mengerjakan solat 'isya. saya yang baru memberi salam tersegan sendiri lantas menyambut salamnya dan tunduk mencium tangan. makcik tu kembali memperlakukan perbuatan saya sebentar tadi. Erk, terkaku saya disitu.

'ummi, tadi lepas solat ada makcik arab ni cium tangan deqwa...'
'iyeke ?' ummi lantas tertawa
'orang arab memang macam tu la. suka peluk cium budak kecik', tambah kak chik


saya ni kira... budak kecik lagi la ..? hek.